El rosari

mala

Tradicionalment el Mala Budista es compon de 108 comptes de diferents materials que unides formen una mena de “collaret” que es col · loca ja sigui al coll o al braç esquerre. Presenta tres divisions marcades en els comptes 27, 54 i 81 dividint en tres parts exactes. Té un compte més gran o Guru que és on comença i acaba el dolenta. Al final d’aquesta mala poden tenir una sèrie de filaments o dos comptes 1 rodona i una cilíndrica (com en el cas dels dolentes tibetans) que representen la saviesa de tots els Budes i la inherència de tot fenomen respectivament.

El perquè són 108 comptes i no més o menys és difícil de dir-ho, ja que el 108 és un nombre que té diferents significats depenent la tradició, religió o cultura des de la qual sigui observat.

Per exemple en l’hinduisme hi ha 54 caràcters i cadascú té el seu costat masculí i femení (Shiva i Shakti) així que en total es consideren 108 caràcters sagrats. També es diu que el déu Vishnu posseeix 108 noms. Altres creences ens diuen que en el cos humà hi ha 108 marmas (punts vitals d’accés al prana) distribuïts al llarg del, mateixos que són representats al Sri Yantra. En fi, en l’hinduisme el nombre 108 apareix en innombrables ocasions ja que se’l considera un número relacionat amb el sagrat. D’altra banda en l’Islam el 108 és un nombre usat per referir-se a Déu o la divinitat; en un pla astrològic es diu hi ha 12 cases zodiacals que multiplicades pels 9 planetes del sistema ens dóna un total de 108.

En el Budisme el nombre 108 té també diverses representacions. Es diu que hi ha 108 tipus de enfosquiments mentals que impedeixen veure clarament o amb la vista d’un Buda, despert o il.luminat. Aquestes 108 kleshas (enfosquiments o verins) provenen a partir de la següent fórmula: Les tres formes d’experiència (positiva, negativa o neutra) multiplicada pels 6 sentits (vista, oïda, tacte, gust, olfacte i consciència o ment) ens dóna un total de 18 Després aquests 18 per les dues formes d’experimentar tota experiència ja sigui com a afecció o aversió ens dóna 36 i aquestes multiplicades per les tres formes de temps (present, passat i futur) acaba per donar-nos el nombre de 108. quan l’ésser és capaç de superar aquestes 108 kleshas llavors arribarà al nirvana o la il · luminació.

En fi, segur si busquen trobaran centenars d’explicacions del perquè el nombre 108 usat en els comptes dels dolentes, algunes d’elles sense fonaments reals filosòficament o religiosament parlant. Però la veritat és que en totes les tradicions se li associa amb una cosa sagrada o suprem, i és aquí on radica la seva importància més enllà de com ho concebi cadascú. El 108 és només un nombre simbòlic però molt molt important.

Després ve una altra pregunta el perquè aquesta dividit en tres parts. Igual que el nombre 108, el número 3 a’parece representat en múltiples religions o tradicions espirituals. En el Budisme pogués representar els tres temps (present, passat i futur); el cos, paraula i ment (importants a purificar); els Trea verins (odi, avidesa i ignorància) o les tres joies (el Buda, el Dharma i la Sangha). En fi, també pot tenir molts significats, tots igualment importants i transcendents per a tot budista.

Al compte major del mala se’l coneix també com Guru i representa la divinitat o l’ésser suprem. En el cas del Budisme representa la possibilitat de tot ésser que sent d’aconseguir l’estat de Buda. Representa també a tots els Budes i per tant a la il · luminació mateixa amb tot el que aquesta comporta. El perquè no s’ha de passar sobre aquest compte és una mostra de respecte cap al mestre o Gurú.

El mala s’utilitza en el Budisme principalment per recitar mantres. El portar un mala per fer-ho garanteix el almenys fer una recitació contínua de 100 mantres, és a dir, es diu un mantra per cadascuna dels comptes de l’dolenta. El mantra ha de girar en direcció horària amb els dits polze (que representa la divinitat o l’estat del Buda en aquest cas) i el dit índex (que representa l’ésser individual); el fer-ho amb aquests dits representa la unió del diví amb l’individual, o la recerca de la budeïtat. En arribar al compte final i per continuar el recompte de mantres, s’ha de girar el dolenta de manera que no es passi sobre el compte Guru, i es reinicia de nou el recompte. Alguns males posseeixen comptadors extres entre els comptes 8 i 9 amb anelles que serveixen per realitzar comptatges de dècimes i centèsimes en la recitació de mantres.

El recitar mantres és per evocar determinades qualitats (determinades pel mantra mateix) i amb això aconseguir el despertar o la il · luminació. Això és el seu principal objectiu, és clar que aconseguir la il · luminació portarà diverses vides, però els mantres ens porten a portar a la nostra ment els estats mentals d’un Buda i intentar que aquesta s’identifiqui amb ells i es vaig alliberar del il·lusori. És important dir que es pot recitar qualsevol mantra; o en el cas d’altres tradicions espirituals que usin els seus propis dolentes (o rosaris), es pot recitar qualsevol oració.

Els materials tradicionals de què s’ha fet el mala són la fusta (l’arbre del Bodhi o on va aconseguir la il · luminació el Buda històric), de sàndal (el més resistent) i fins i tot d’os animal o humà (aquests són usats només per persones espiritualment elevades per la seva càrrega kàrmica). Aclarint que ni els animals ni els humans, són assassinats amb fins de realitzar el dolenta. Actualment aquests també es realitzen de diferents materials de pedres precioses amb els quals aquests es creu s’adquireixen també les propietats d’aquestes pedres.

Com es pot veure el dolenta és tot MENYS un article de joieria més, en cas contrari només passaria a incrementar el nostre ego. Amb això no dic que no s’ha de buscar un dolenta que ens resulti atractiu, sinó que MAI s’ha d’oblidar el seu veritable significat simbòlic (sigui budista o no) i els seus veritables usos. El dolenta pot convertir en una cosa tan sagrada com cadascú ho decideixi. No em refereixo a sagrat com una adoració cega, sinó a sagrat per la seva representació espiritual.

Així que si tens un mala fes-lo servir per a la teva pràctica, cuida’l, medita amb ell, busca t’ajudi a alliberar; però sobretot fes-lo servir com un element per al teu desenvolupament espiritual i personal. Recorda que RES, ni el mala mateix té el poder per alliberar per si mateix. Cal treure’ns aquesta tendència a col · locar i esperar sobretot en l’extern a l’ésser. O com escolti fa poc “la il · luminació és de qui la treballa”. El dolenta com molts elements només són un punt de suport per a aconseguir-ho, així que tingues cura i valorar només en aquesta mesura; no li demanis que et atorguin alguna cosa pel que no estan fets, sinó només vindran a ser un punt més de sofriment i de la roda samsárica de l’existència. Al final no importa si portes el mala més car o el dels “millors” materials; l’important és comprendre profundament el seu significat i el que et compromets a portar-ho.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s