Kumbha mela

nen kumba

És un pelegrinatge que es realitza quatre vegades cada dotze anys, per torns, en quatre llocs sants diferents [1]. Cada cicle de dotze anys inclou un maha kumbhamela (o “gran reunió del got”) a Praiag, a la riba del Ganges, en què hi participen alguns milions de persones, la qual cosa fa que sigui, amb tota probabilitat, el més gran pelegrinatge que es celebra al món [2].

Encara que existeix una llegenda original [3] que explica l’origen del kumbhamela, històricament s’accepta que el reformador de l’hinduisme, Shankar Acharya, va ser el promotor d’aquesta reunió d’homes sants durant el kumbhamela a fi d’infundir un renaixement de l’hinduisme que, des de feia uns segles, s’havia ressentit davant l’empenta del budisme i del jainisme.

Es reuneixen en la confluència de dos dels rius sagrats de l’Índia, el Ganges i el Yamuna on, segons la llegenda, també surt a la superfície el mític riu de la saviesa, el Saraswati. La part més important del kumbhamela és la immersió en el riu ja que, fent-ho, creuen que netejaran els seus pecats i els dels seus descendents, i així facilitaran el cicle favorable de reencarnacions. Els primers en banyar-se són els sadhus i d’altres homes sagrats de l’Índia, després la resta dels creients. És per això que també es dóna una gran concentració de sadhus, i de milers i milers de fidels que aprofiten la contemplació ritual d’aquests homes sants per obtenir energia espiritual.

Peregrinació de Kumbhamela, Allahabad 2011

Peregrinació de Kumbhamela, Allahabad 2013

[1] Els quatre llocs sants. Prayag, que es troba a Uttar Pradesh; Hardwar, que es troba a Uttaranchal; Ujjain, que es troba a Madhya Pradesh; i Nasik, que es troba a Maharashtra.

[2] Pelegrinatge 2001. Les estimacions consideren que, en les tres últimes setmanes del pelegrinatge de 2001, es van aplegar 70 milions de persones.

[3] Llegenda original. És el mite hindú del batut de l’oceà de llet, que diu que, a l’origen dels temps, els deves (déus) i els asures (dimonis) van fer una aliança provisional per treballar junts en l’elaboració de l’amrita (nèctar de la immortalitat), a partir del Kshira Sagara (oceà primigeni de llet) que després compatirien. Malgrat tot, quan va aparèixer el déu Dhanu Antari amb el kumbha (got o càntir que contenia l’amrita) els dimonis li van robar i van fugir lluny, perseguits pels déus. Durant dotze dies i dotze nits (l’equivalent a dotze anys humans), els déus i els dimonis van combatre al cel per la possessió del càntir d’amrita. En el transcurs de la batalla, algunes gotes d’amrita van caure en quatre llocs, motiu pel qual són ara sagrats i llocs de celebració del kumbhamela.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s